^ ^ Tanganku akan hancur di dalam tanah, yang tinggal hanya tulisanku di dalam buku.Moga sesiapa yang membaca tulisanku,doakanlah keselamatanku dari Azab (api neraka)~Iman Syafie ~

Tuesday, November 24, 2009

SAJAK ADI PUTRA:AKU BERFIKIRAN INTERNATIONAL


Akulah Adi Putra
Melayu tdk penah lupa

duduk tahun satu rasanya tersiksa
tiada siapa peduli
tetapi aku bisa bedakan
ilmu Allah bagi dan ilmu diajar guru bermula dengan
‘A’, ‘B’, C ,’one’, ‘two’, ‘three’, ‘alif’, ‘ba’, ‘ta’

di mana trillion di manakah billion,
di mana tahfiz Al Quran
di mana doa2 para nabi para wali
untuk apa aku disini

aku berfikir rasional
aku berfikir international
pandai aku bijak aku comel aku
hanya untuk ditonton diuji dan dipuji
aku malu
alangkah ruginya mereka
untuk apa semua ini
di mana mata hati mereka?

pujian biar bertempat
marah bila bersopan
kurang ajar biarlah berbudi bahasa

tersirat mereka tak nampak
tersurat sahaja mereka lihat
di mana silapnya

Rasulullah memimpin ummah
hebatnya baginda
pimpinlah aku
doakanlah aku

aku punya cita-cita
aku punya idola
barangkali aku kecil mereka
hanya ketawa

Allah maha perkasa
tahfiz Al Quran itu hebat
Hafaz Yaasin itu penerang hati
matematik itu tunjang ilmu

ayuh bangsaku bangunlah
kita bertemankan islam
kita penuhkan ilmu didada
kita jadikan melayu hebat di persada dunia
bersamaku adi putra
akulah modal insan
anak melayu jati
wawasan 2020

takkan melayu hilang di dunia
pantang melayu menderhaka pada sultannya
pemuda harapan bangsa
pemudi tiang negara

mengapa bersembunyi diri di sebalik ibu pertiwi
sejengkalpun tanahairku dijajah
biar putih tulang jangan putih mata

Monday, November 23, 2009

dEriA KeEnam Adi PutRa AbD.GhAni???

aq nk kongsi ngan sume orang satu artikel Kosmo yg aq simpan ..agak best utk dikongsikan.Akhbar Kosmo(Ekstra),hari Ahad bertarikh 27 Jan.2008 dua tahum yang lalu..jeng..jeng..!!

Biasanya setiap manusia yang normal akan mempunyai 5 deria. Deria keenam??itulah sekarang yang menjadi isu perdebatan di kalangan pakar -pakar perubatan akan rasionalnya deria keenam.Adik Adi Putra Abdul Ghani,yang tahun ini berumur 10 tahun
(2009)dikatakan mempunyai deria keenam??
APAKAH BENAR?
dan apa yg ingin aq kongsikan di sini bukannya psl deria keenam tetapi adalah tntng satu wawancara bersama beliau oleh wartawan Kosmo,Zamri Rambli.













aKuLah AdiPutRa!! he..he..



Dari mana Adi Putra dapat ilham nak cipta Sajak Akulah Adi Putra Anak Merdeka?
ADI PUTRA:Maksudnya masa Adi buat apa ye?Adi dapat sebelum tidur .Dalam pukul 3 atau 4 pagi.

Macam mana boleh terfikir?

ADI PUTRA: Tak tahu. Tiba-tiba terlintas dalam fikiran.Adi karang dan ambil masa dua hari.


Dalam sajak itu, Adi mengajak kita bangunkan negara dengan bertemakan Surah Yasin dan matematik.Kenapa Surah Yasin dan Matematik?
ADI PUTRA: Sebab Matematik itu tunjang ilmu dan Yasin itu penerang hati.


Adi baru berusia sembilan tahun(2008) tapi ada banyak maklumat yang Adi tahu selain matematik.Dari mana Adi tahu semua itu?Adi membaca buku atau ada orang yang ajar?

ADI PUTRA:Ilham. Datang tiba0tiba dan ia muncul tengah malam atau awal pagi.Contohnya Adi fikir pasal benda tu,tiba-tiba ia datang.Apa yang Adi hajt ia sampai dalm beberapa saat atau minit.Bukan datang dari mimpi.


Adi kata masa di sekolah dulu(Sekolah Islam Antarabangsa,Gombak) Adi macam 'kereta Ferrari'yang dibawa seperti 'kereta Kancil'.Sebab apa Adi kata macam tu?
ADI PUTRA:Otak Adi ni diibaratkan macam 'kereta Ferrari',tetapi dibuatnya macam budak darjah satu.Maka rosaklah otak Adi.Dekat Malaysia ni bukannya ada orang yang boleh repair otak Adi .Perumpamaan itu Adi terfikir ,macam tu jelah.


Apa yang ingin Adi cipta bila besar nanti?

ADI PUTRA:Insya-Allah,Adi akan cipta dua jenis satelit.Satu satelit angkasa dan satu satelit bumi untuk negara-negara Islam sahaja yang menggunakan password Al-Quran.Satu kita guna kan alif,dua kita gunakan ba' tiga kita gunakan ta'.

Bila besar Adi nak jadi apa?
ADI PUTRA:Adi nak jadi Profesor Matematik Islam.


Adi boleh baca apa yang ada dalam fikiran orang?

ADI PUTRA:Boleh juga.Melalui gerak hati.Tengok badan orang tu Adi boleh baca.Adi boleh terlintas (dalam hati) kalau orang tu datang dengan niat tak baik.

Adi tetap salam ,jangan bersikap sombing. Cuma Adi berdoa pada Allah agar dia tak buat benda jahat.


Adakah letih menjadi seorang genius?

ADI PUTRA:Tak letih dengan Matematik, cuma letih selalu layan ramai orang.Tapi Adi syukur pada Allah.


Sudah berapa banyak Adi hafal Al-Quran?

ADI PUTRA: Adi baru belajar tahfiz.Adi belajar mengaji dan hafaz sekali.Adi dah hafal lebih kurang 11-12 ayat dari Surah Al-Baqarah.



Ha amacam x rse amazing k budak ni??


Sebelum wartawan Kosmo ni pulang Adi Putra sempat menitipkan pesan supaya mengamalkan Surah Al-Insyirah setiap hari.Katanya untuk rejeqi(slank Jawa).

dulu dalam majalah Dewan Pelajar ada gak wawancara bersama Adi Putra. Antaranya Adi Putra ada kata dia suka makan roti bersama Air Milo.Adakah makan roti bersama Air Milo boleh jadi genius?Hal ini berlaku demikian kerana(pmr bm..),Mahatma Gandhi seorang pejuang kebangsaan India yang selalu berpuasa dan very slim ang smart turut ske makan susu dan roti..dan aq selaku penulis Blog ini juga gemar breakfast roti bakar yang disapu madu turut selalu bahagia dan sihat selalu..syukur!!(promote diri).

Jadi makanlah roti untuk SENTIASA SEMANGAT! uk..uk..

















Monday, November 16, 2009

pEreMpUan bErkALunG SoRBan


<<


filem ini diadaptasi dari sebuah novel karya Adibah El Khalieqy.merupakan antara the best seller di Indonesia.Filem yang digarap kemas oleh Hanung Bramantyo yang sebelum ini pernah mengarah filem Ayat-ayat Cinta.Mengisahkan Anissa seorang gadis yang dibesarkan di Pesantren Al-Huda(sekolah pondok).Anak kepada kiai Hanan ini merupakan seorang anak yang cantik dan cerdas.Segala pengajaran yang diterima di pesantren dilihat sebagai satu diskriminasi terhadap wanita.Anissa merasakan Islam selalu membela kaum Adam dan lemahnya wanita.Ketegasan ayahnya dalam menyekat kebebasannya menguatkan lagi prasangkanya apatah lagi protes Anissa sering disendatemehkan.Khudori satu-satunya insan yang memahami kecelaruan dalam dirinya.Dalam diam sebenarnya Khidori mencintai Anissa namun kerana pertalian dengan Kiai Hanan,dia membunuh cintanya.
Khudori melanjutkan pengajiannya ke Cairo meskipun tanpa rela Anissa.Anissa dinikahkan dengan Samsuddin anak seorang kiai dari Pesantren Salaf terbesar di Jawa Timur.Perkahwinan tanpa rela ini menjadi episoh hitam buat Anissa.Samsuddin kemudiannya bernikah dengan Kalsum dan memperoleh seorang anak.Anissa hanyalah boneka pada mata Samsuddin akan tetapi perlahan-lahan dia bangkit mencari kekuatan untuk membebaskan dirinya.
Anissa kembali ke pesantren setelah hampir lima tahun dan tanpa disedari Khudori juga pulang setelah tamat pengajian di Cairo.Khudori berasa bersalah atas penderitaan Anissa.Pertemuan Anissa dan Khudori di kandang kuda telah membawa fitnah sehinnga menyebabkan kematian ayahnya.Anissa yang terus diceraikan membawa diri ke kota Jogjakarta dan menemui sinar baru di sana.
Khudori akhirnya berjaya membuka hati Anissa dan mereka bernikah.Anissa mengalami komplikasi kehamilan namun Khudori tetap terus disisinya..



Berkekalankah syurga Anissa bersama Khudori?
Terbalaskah dendan Samsuddin pada Anissa?
Apakah konflik yang terus berlaku di Pesantren Al-Huda?
Berjayakah Anissa menemui jawapan yang dicari?




Khas aq promote citer ni wat sesape yang ingin merasai betapa Islam ,mengangakat martabat wanita dan betapa perempuan itu punyai kekuatan yang menakjubkan.
WONDER WOMEN!


a href="http://1.bp.blogspot.com/_Z121tyxZr-0/SwJUsGQgzuI/AAAAAAAAABs/aCSXlYd6trE/s1600/sorban+i.jpg">

PEREMPUAN SOLEHAH ITU LEBIH BAIK DARIPADA 1000 LELAKI SOLEH...

Kuil Yahudi disewakan untuk Solat Taraweh

Kuil Yahudi disewakan untuk Solat Taraweh

Posted using ShareThis

Sunday, November 15, 2009

salam..

snarnye aq bru j wat blog ni....tu un zue yg wat an
aq try blaja ag selok belok blog ni
aq de gak tanya lya and aisyah
tp..ntahlah..aq snarnye de mende besar nk citer yg aq rse aq perlu bg tau sume
uuii....my heart song..